h
u
p
d
a
t
e
>> Bab Satu CDA ongoing:)
11:35pm
Tue



Dreamland.

credits

  • icons: baekeyselu & noviti
  • layout: fiffy
  • cursor: making-cursor
  • script: dd

  • Between Haaq and Bateel (One Shot)


    Between Haaq and Bateel.

    Iman’s POV.

    Aku duduk termenung di dalam kelas itu. Amboi, mentang-mentang tahun ni pertama kali aku masuk kelas pertama, semua orang nak menyombong dengan aku. Aku menoleh ke tempat duduk di sebelah kananku. Kosong. Keluhan kecil dilepaskan.

    KRING!! Loceng berbunyi menandakan bermulanya waktu pembelajaran yang pertama untuk tahun ini. Aku memperbetul posisi diri, menegakkan postur badan. Ah, lantaklah apa nak jadi pun. Kena juga belajar. Aku mengeluarkan buku teks Bahasa Inggeris tingkatan 2 yang sudah berbalut kemas. Tudung dipastikan kemas. Sesekali aku merenung keadaan kelas.

    Derap kaki kedengaran. Kemudian muncul guru Bahasa Inggeris kami, Miss Fatin bersama seorang pelajar perempuan. Mungkin pelajar baru.

    Semua pelajar bangun dari tempat duduknya. Aku agak terkejut dengan gaya serentak mereka. Mungkin aku sudah terbiasa dengan perangai pelajar kelas Archimedes yang tidak mempedulikan kehadiran gurunya. Akulah orang yang paling lambat membangunkan diri. Terasa diri diperhatikan. “Assalammualaikum Miss.”

    Miss Fatin menjawab salam dan membenarkan kami duduk. Aku merenung pelajar yang masih berada di sebelah Miss Fatin. Cantik, pasti berdarah kacukan Arab ni. Hidungnya mancung, berkulit cerah.

    “Okay class, this is your new classmate. Now, please introduce yourself.” Miss Fatin berbicara.

    “Erm, Assalammualaikum, Hi, I’m Salsabila Az-Zahra, I’m from Shah Alam. Nice to meet you guys.” Ujarnya malu-malu. Bahasa Inggerisnya lancar, pasti fasih.

    Salsabila’s POV.

    “Thank you, Salsabila. Now, please take a seat.”

    I walked down the isle, passing through a few boys and girls who seemed, well, looking weird at me. Searching for a vacant place, suddenly a Malay girl waved her hands at me. I smiled, and walked to her.

    “Assalammualaikum, my name is Salsabila. Call me Salsa. May I sit here?” I introduced myself again to her.

    The girl had these huge eyes, and her lips was pinkishly gorgeous.

    “Yes, please. Be my friend. I’m Iman Dayanna,” her lips curled into a smile.

    “I’m sorry, but I cannot speak Malay too well. Saya tahu cakap basic-basic saja,” my Malay pronounciation amused myself.

    “Nahh, I understand. Are you purely Arabian?”

    “Apparently, yes. We’re from Palestine,” I told her.

    “Oh, I thought that you’re from Shah Alam?”

    “It’s a long story.” I avoided to tell her about my family’s transmigration.

    “Well, make it short then. We’re going to be friends, right? Friends do not hide from each other.”

    Well, she surely was a pretty girl with a big mouth.

    Iman’s POV.

    Ish rasa nak tampar je mulut aku ni. Suka hati dialah nak berasal dari mana pun. Yang aku sibuk tanya kenapa? Argh, damn.

    Miss Fatin menulis di papan putih. Entah apa yang ditulisnya aku tak tahu. Malas rasanya nak fokus. Baru aku nak bertanya kepada Salsa dengan lebih lanjut, aku nampak mukanya yang menunjukkan kesungguhan mahu belajar. Matanya tajam memerhatikan papan putih.

    Nampaknya tak jadilah aku nak tanya macam-macam.

    ...

    Waktu Bahasa Inggeris tamat. Aku mengeliat. Wah, pertama kali aku begitu fokus dalam kelas. Pencapaian yang membanggakan selama setahun belajar di sekolah ini!

    “Hey, Iman Dayanna,” tiba-tiba Salsa menegurku.

    “Just Iman, for short,” potongku. Rimas pulak dengar dia sebut nama penuh aku.

    “Okay Iman. Here’s the story. I left Palestine since I was about 5 years old. My dad said that Jaddi, our grandpa urges us to leave Palestine. For what reason, I don’t know. So, Abbi, my dad brought our family and I to Malaysia, and we stayed in Shah Alam to continue Jaddi’s bussiness there,” ceritanya panjang lebar.

    Aku mula rasa serba-salah. Apasal lah aku ni sibuk jaga tepi kain keluarga orang? Rasa nak ketuk-ketuk je kepala aku ni. Mencemar keprivasian orang je.

    “Salsa, why are you telling me about this?” aku bertanya. Susah juga jumpa orang yang senang-senang cerita hal keluarga dekat kenalan baru.

    “Because you ask me, remember?” Salsa menjawab acuh tak acuh.

    “No, I mean, don’t you think that it’s a bit, private?”

    “You are my friend now, right? I believe in you. I know that you can be my true friend.”

    Aku tersenyum. Tak pernah selama ni aku dianggap kawan sejati. Hati aku caiirrrrr :)

    Dan bermula pada hari itulah kami bersahabat akrab. Sangat akrab, macam belangkas. Bagai aur dan tebing, like straw and berry, haha. Tidak pernah berenggang.

    ...

    Salsa’s POV.

    2 years later.

    I  walked home from school. We had our Chemistry class just now. The day was hot and sunny, but I’m getting used to it. It had been 11 years since my transmigration from Palestine to Malaysia. And I was happy to be one of the  Malaysians.

    Arriving home, I opened the gate. The guard, Pak Yasin said Hi to me, and said Hi back.

    “Hari ni kan panas, kenapa tak mintak Pak Yasin ambik Salsa aja?”

    “Takpalah Pak Yasin. Salsa sudah biasa,” I replied.

    Thanks a lot to Iman, my Malay was getting better. Wait, there were Ummi’s BMW and Abbi’s Porche. Were they home?

    “Pak Yasin, Ummi Abbi ada di rumahkah?” Well, usually both Ummi and Abbi were at work this time – they’ll be back home before Maghrib.

    “Ha’ah, tak tahu kenapa, Salsa. Macam ada hal penting.”

    I nodded. Then, I continued my steps until I reached the front door when I heard someone sobbing.

    “......” It was Ummi. Ummi was crying.

    “.....” Abbi was talking. What were they argueing about?

    Look, eventhough I was from Palestine, I was not used to Palestinian Arabic much. Both my parents talked English at home, even when we were staying in Palestine. Well, I moved to Malaysia since I was five, remember?

    “Look, no matter what, we have to go back to Palestine.” Abbi asserted.

    What? I felt my knees went wobbly and I fell down. Am I hearing things or what?

    ...

    Iman’s POV.

    Selesai sahaja solat Asar, terus aku bersiap. Menyarung tudung bawal berwarna hitam, mengambil dompet dan handphone,  meminta izin Mama, menyarung selipar, lalu berlari-lari anak ke taman permainan. Salsa baru menelefon sebentar tadi. Gamaknya seperti ada hal penting.

    Sesampainya di taman permainan, aku nampak Salsa sudah menanti. Mendekatinya, baru aku perasan : matanya bengkak. Seperti baru lepas menangis.

    “Assalammualaikum, eh Salsa, kenapa ni? Awak menangis ya?” Aku cuba memujuknya. Aku bukanya pandai pun bab memujuk ni.

    “Waalaikummussalam. Iman, bad news..” Salsa mengosok matanya. Dia menarik nafas, seperti mencari kekuatan diri untuk bercakap. Aku diam, memberinya ruang untuk bercerita.

    “Saya kena balik Palestine.”

    Aku terbeliak. What? Balik Palestine? Aku tak salah dengar kan?

    “Untuk apa? Salsa, jangan main-main lah,” Entah-entah Salsa ni bergurau senda tak. Mana la tau, nak lepas tekanan daripada belajar Chemistry tengah hari tadi.

    “No, Iman. Our family are going back to Palestine. It’s the truth!” Salsa meninggikan suaranya. Air matanya laju menuruni pipi.

    “Salsa, please, don’t cry.. I know that it’ll be hard for you..” ‘And me too,’ aku sambung di dalam hati. Dah lah bumi Palestine sedang berada dalam keadaan tidak selamat. Walaupun masih tiada berita mengenai kekejaman Israel terhadap Palestin setakat ini oleh pihak media, namun aku pasti, bedilan bom tidak akan berhenti.

    “Iman, I’m not crying because I’m scared of going back to Palestine! I don’t afraid of those mean Israelis! I don’t!” Salsa masih meninggikan suaranya. Mujur tiada sesiapa di kawasan taman permainan ketika itu.

    “Then?” aku bertanya lembut.

    “I’m crying because, my Jaddi. He was caught by those damn Israelis. They made Jaddati left alone, feeling scared. That’s why Abbi realy urges us to go back Palestine, to defend our family and..” Salsa terhenti.

    “Our nation. Our religion. Our Islam.”

    Air mata bertakung di tubir mataku. Terharu mendengar kata-katanya. Kata-kata seorang gadis, yang baru berusia 16 tahun, tetapi mempunyai semangat jihad yangt tinggi. Kami saling berpelukan. Kasihan Salsa. Sejak lahir dia memang rapat dengan datuknya. Malahan, walaupun kini dia menetap di Malaysia, mereka tetap berhubung melalui telefon. Patutlah semenjak dua menjak ni Salsa mengadu bahawa datuknya tidak menelefon seperti kebiasaan.

    “Salsa, when are you leaving? I hope it’s not too soon.” Aku cuba menjernihkan keadaan.

    “2 weeks. Abbi already asked us to start packing things up.” Salsa mengesat air matanya. Dia cuba menahan dirinya daripada menangis lagi.

    “2 weeks? Cepatnya.” Aku mengeluh.

    “Iman, itu pun sudah dikira lambat. Jaddati keseorangan di sana. Abi pula anak tunggal. Keluarga Ummi sudah berpecah-pecah, ada yang tinggal di Indonesia, Korea.. Tiada siapa-siapa lagi di sana.” Balas Salsa.

    “Iman, promise me.” Sambung Salsa setelah kami mendiamkan diri beberapa minit.

    “Promise what?”

    “Promise me to always pray for us. Pray for Palestine if anything happen to us. Promise?”

    “InsyaAllah..” Aku memeluk Salsa. Erat.
    ...

    Dua minggu berlalu dengan sangat cepat. Sedar-sedar hari ini adalah hari pemergian Salsa dan keluarganya ke Palestine. Pulang dari sekolah, aku menuju ke rumahnya. Sebuah limosin KLIA sudah sedia menunggu di luar. Beberapa orang turut berada di halaman rumah mereka. Mungkin untuk mengucapkan selamat tinggal.

    Aku memasuki kawasan rumah Salsa. Dari jauh aku nampak Salsa bersama adik lelakinya, Saifullah yang berusia empat tahun. Mereka hanya dua beradik. Aku tersenyum, lalu mendekati mereka.

    “Assalammualaikum Salsa.”

    “Waalaikummussalam, Iman. Kami sudah hendak bertolak ini.” Suara Salsa kedengaran tenang.

    “Salsa, jaga diri baik-baik ya. Hantarlah surat kepada saya sekali-sekala. Telefon, juga.” Aku mencapai tangan Salsa lalu menggenggamnya. Erat.

    “Iman, nak tahu tak, kata Abbi, syahid menunggu kami di sana. Kami perlu bersedia, dengan apa-apa perkara buruk atau kehilangan.”

    Aku sebak. Subhanallah, Salsa. Tabahnya hati awak. Salsa mengukir senyuman segaris.

    “Iman, Salsa tahu, di sana Salsa mungkin tidak dapat mencari kawan sebaik, seakrab Iman. Iman jangan pernah lupa Salsa ya?”

    “Walaupun Salsa sudah tiada. Walaupun Salsa sudah berjumpa Allah terlebih dahulu. Salsa tunggu Iman di sana, tahu? “

    Aku tidak dapat menahan lagi tangisan yang tersimpan. Aku menariknya dalam pelukanku. Salsa membalas. Makin laju air mataku mengalir.

    “Salsa, jangan cakap macam tu. Iman tak akan lupakan Salsa. Best friend till Jannah, right?” Di sebalik sedu-sedan, aku berbisik kepada Salsa. Salsa menganguk. Lama kami berpelukan.

    “Salsa, Saifullah. Let’s go.” Ummi Salsa bersuara. Tautan kami terlerai. Kami saling bersalaman buat kali terakhir. Tok Imam yang turut hadir melaungkan azan. Sayu. Hati ini berasa sangat pilu, dan kelam. Seolah-olah kehilangan sesuatu.

    Mereka sekeluarga memasuki limosin. Salsa menjadi yang terakhir. Aku sempat menangkap butiran kata-kata Salsa:

    “Iman! Pray for me to get syahid fisabilillah! Between Haq and Bateel, Haq will always WIN!”

    ...

    Beberapa tahun kemudian.

    “Pasukan MERCY Malaysia pasti akan sampai ke Palestine! Pasti!” Teriakku kuat. Semangatku berkobar-kobar ingin menjejakkan kaki ke bumi Palestine. Beberapa orang yang lalu lalang berhampiran denganku memandang. Aku tersengih.

    Norene menjeling sekilas. “InsyaAllah, tapi jangan yakin sangat, Iman. Ingat tak peristiwa Marvi Marmara tu?” tegur Norene. Norene menyertai pasukan MERCY Malaysia ini bersama-sama suaminya. Baru berkahwin kot. Kira-kira sebulan lalu. Darah manis lagi. Hmm, semangat jihad mereka sangat tinggi.

    Sejak  papa dan mama meninggalkan aku dan along buat selama-lamanya tahun lepas kerana terbabit dalam kemalangan, aku melatih diri supaya bersabar dan tabah menhadapi dugaan. Aku cuba untuk mengembalikan prinsip diri yang ‘Tidak Gentar Selain Allah’ tu. Disebabkan prinsip diri yang satu inilah, aku berjaya menyertai pasukan ini. Pasukan yang menghantar bantuan kepada rakyat Palestine yang kini dalam keadaan huru-hara. Bom di sana-sini. Runtuhan bangunan. Bukannya aku peduli dengan Along yang beria-ria tidak membenarkan aku menyertai.

    “Along, Iman nak bergelar syahid. Iman nak rebut peluang tu. Iman nak bantu saudara Islam kita di sana. Biarlah Iman buat semua ini demi papa dan mama.” Kata-kataku itu berjaya mendiamkan Along.

    Aku bekerja keras, mengumpul duit sebanyak RM7500, lalu mendaftar secara online. Alhamdulillah, aku menerima surat pemberitahuan bahawa aku berjaya menyertai pasukan MERCY Malaysia dan mereka meminta aku bersedia. Aku dan para peserta diberi kursus seperti kursus bantuan, kursus bahasa dan kursus ‘Saviour’.

    “Iman, Norene, tengok berita terkini,” lamuananku terhenti apabila  Jihan muncul di muka pintu. Kami bertiga berlari-lari anak ke Deck 2, di mana terletaknya ruang rehat. Kebanyakan peserta pasukan MERCY Malaysia berada di situ, ralit menonton berita yang dipaparkan secara LIVE di Palestine.

    “We’re now at Gaza. The bombs are everywhere. About 859 people were injured, and the others are mostly trapped under debris of buildings.”

    Kamera dihalakan ke arah sekumpulan awam yang memegang sepanduk ‘Allah Will Save Us’, ‘Palestine Will Be Free’ dan ‘ISRAEL LAKNATULLAH’. Masing-masing bertakbir sekuat hati mereka, berlatarbelakangkan runtuhan bangunan dan orang awam yang bertempiaran lari. Yang aku bangga, masing-masing tidak menunjukkan muka gentar.

    Tiba-tiba muncul seorang gadis dari celah-celah orang ramai tersebut, berdiri di hadapan kamera sambil lantang bersuara, “PALESTINIANS ARE NOT AFRAID OF BOMBS. WE’RE ONLY AFRAID OF ALLAH. AND WE WANT SYAHID FOR  THE END OF OUR LIFE. ALLAHUAKBAR!”
     
    Sepantas kilat, aku mengecamnya, ya, dialah Salsabila Az-Zahra Mohdeen, sahabatku yang telah menyertai ribuan rakyat Palestin beberapa tahun dahulu! Aku hampir terduduk melihatnya di kaca TV. Seakan-akan memahami, Noreen memegang bahuku sambil berbisik,

    “Diakah Salsa?” Aku mengangguk perlahan. “Jangan risau, kita akan berada bersama dengannya sebentar lagi. We’ll be together with her, breath in the same air with her.”

    Seorang kanak-kanak yang kelihatannya berusia 9-10 tahun pula muncul di hadapan kamera. ‘Saifullah,’ detik hatiku. Mata tidak mampu untuk membendung air tangisanku. Dia menjerit dalam bahasa Palestinian Arabic yang akhirnya kini, Alhamdulllah aku memahaminya setelah kami diberi kursus.

    ''Kamu tahu, kalaulah Masjidil Aqsa itu boleh bersuara, aku yakin yang dia akan MENJERIT memarahi kalian yang sedang duduk bergoyang kaki, membiarkan aku dan seluruh penduduk Palestin ini menderita.

    Kamu tahu,kalaulah dinding-dinding rumah yang ada di Palestin ini boleh bersuara, pasti mereka akan melaknat kalian yang tidak mengendahkan akan keadaan kami di sini.

    Kamu tahu, kalaulah batu-batu yang anak-anak kecil kami baling itu boleh bersuara, batu-batu itu pasti akan berteriak menghina kebaculan kalian hari ini.

    Tidakkah kamu tahu bahawa,nanti bayi-bayi kami, anak-anak kami, isteri-isteri kami, ayah dan ibu kami, pejuang-pejuang kami yang telah gugur semuanya itu akan bangkit di hari akhirat?

    Hari yang Allah telah janjikan untuk kita berkumpul di Padang Mahsyar bersama-sama.

    Mereka akan mempersoalkan kalian di hadapan Allah atas apa yang telah kalian lakukan kepada kami hari ini. Aku tahu apakah yang akan mereka katakan nanti.

    “ Ya Allah, mereka saudara kami, tetapi mereka telah membiarkan kami.”

    Apakah kamu menyangka Allah akan melepaskan kalian?

    Hari itu kami akan bangkit dengan darah-darah kami sebagai bukti perjuangan dan penderitaan kami. Darah kami akan berbau harum seperti kasturi. Kerna kami syahid dalam mempertahankan deen Allah yang Allah redhai.

    Tetapi apakah nasib kalian ketika hari itu? Kalian akan merangkak di Siratul Mustaqim kerana pemeriksaan yang sangat berat oleh Allah. Dosa kalian meninggalkan kami amat berat sebenarnya.''

    Beberapa orang dalam kalangan kami sudah menitiskan air mata. Lihatlah, kanak-kanak sebesar itu, amat matang dalam bicaranya. Aku sudah terduduk, sambil dipeluk Noreen. Ya Allah, selamatkanlah mereka. Sampaikanlah kami kepada mereka.

    Tiba-tiba, di kaca TV, bunyi letusan semakin kuat. Orang ramai yang tadinya bertakbir semakin kuat takbirnya, masing-masing berpegangan tangan. Salsa juga terus memeluk adiknya. Pandangan mereka terhala ke atas. Mata mereka menunjukkan keberanian yang sangat, sangat menyelubungi diri mereka.

    Apa yang terjadi ni?

    BOOOMM! Bunyi yang terhasil di kaca TV membingitkan telinga kami. Kamera tercampak ke belakang. Kelihatan sepanduk-sepanduk yang dipegang mereka sudah terlepas. Kini hanya jeritan dan takbir perlahan yang kami dengar. Di kamera, tercalit sedikit kesan darah. Terus siaran itu diganti dengan seorang pemberita Arab di studio, yang bertutur dalam bahasa Inggeris,

    “We’re sorry to report that the live news brought by our press, Mahmood Al-Hussein, crew members and the rest of the Palestinians were hitted by a bomb which was dropped by ......”

    Beberapa peserta MERCY Malaysia sudah meraung, termasuklah aku!

    ...

    Mataku sembab. Aku tidak berhenti menangis. Setelah menyaksikan berita, masing-masing tidak berdaya untuk bersuara. Bagai menyaksikan seluruh kejadian di depan mata. Mujurlah ketika itu, ketua kami, Ustaz Sheikh Amirul Hassan bersuara,

    “Apakah dengan menyaksikan itu, kalian sudah gentar? Apakah kalian tidak sanggup menamatkan riwayat seperi itu? Wahai peserta pasukan MERCY Malaysia, itulah penamat yang kita inginkan. Kita mengejarkan syahid! Husnul Khatimah! Jangan sesekali merasa cuak dengan letusan bom di Palestine, jangan sesekali berasa takut dengan keganasan tentera Israel dan Ziones, kerana kita yakin, balasan Allah di sana lebih perit dan pedih! Kita akan sama-sama berjuang bersama saudara kita di sana! Allahhuakbar!”

    ALLAHUAKBAR!

    Jam menunjukkan pukul 2 pagi. Kata Kapten Hafiz, sekiranya tiada aral, kami akan tiba di perairan Palestin selepas waktu Subuh. Hati ini berdegup kencang. Bukan keana takut. Tidak. Kerana aku risau, apabila tiba saatnya aku dikembalikan, bekalan Akhirat tidak mencukupi.

    Tidak. Syahid fisabilillah, Iman Dayanna Qushairi! Bawalah nama Papa dan Mamamu ke sana. Pergilah sebagai mujajid, pulanglah sebagai syahid!

    ALLAHUAKBAR! Defend our religion, between the Haq and Bateel, Haq will WIN !

    ...

    BERITA TERKINI! PARA PESERTA PASUKAN MERCY MALAYSIA BERJAYA MELEPASI SEKATAN DI PERAIRAN PALESTINE, DAN KINI MARA UNTUK MEMASUKI SEMPADAN GAZA.

    “Alhamdulillah, berjuanglah adikku. Berjuanglah dengan nama Islam!” ujar Along perlahan, apabila mendengar berita tersebut di corong radio. Terus dia mengambil kopiah dan sejadah, lalu memanggil isterinya.

    “Sayang, mari kita laksanakan solat sunat Hajat. Kita mohon kepada Allah supaya misi mereka berjalan dengan lancar.” Isterinya mengangguk, dan mengambil wuduk.

    “Ya Allah bantulah Iman Dayanna dan para peserta MERCY Malaysia itu Ya Allah.” Bisiknya. Mata berlinangan dengan air mata kasih sayang seorang abang.

    THE END.